NOVINKA
ČAS |
MIESTO ODCHODU |
CIEĽ |
FOTO -STOP |
ČAS POBYTU |
POZN./ Prístup autom/ peši |
08:30:00 |
Hlavná stanica Košice |
ŽST Krásna n. Hornádom |
NIE |
|
stanica |
08:45:00 |
ŽST Krásna n. Hornádom |
Vlečka Mlyny – zoraďovacie koľajisko |
ÁNO |
5 min |
Od ŽST Krásna n./H. |
09:00:00 |
zoraďovacie koľajisko |
Vlečka RAVEN iba po bránu závodu |
ÁNO |
5 min |
peši |
09:15:00 |
Vlečka RAVEN |
Vlečka Mlyny – zoraďovacie koľajisko, ŽST Krásna n. Hornád. |
NIE |
|
Od ŽST Krásna n./H. |
09:45:00 |
ŽST Krásna n. Hornád. |
ŽST Haniska |
NIE |
|
Triangel |
10:00:00 |
ŽST Haniska |
Rušňové depo Haniska |
ÁNO |
10 min |
RD od od SPP |
10:20:00 |
Rušňové depo Haniska |
ŽST Haniska |
ÁNO |
3 min |
Od Hanisky |
10:45:00 |
ŽST Haniska |
ŽST Barca |
|
|
Z Barce |
11:00:00 |
ŽST Barca |
Vlečka Želežničné stavby |
ÁNO |
3 min |
Z Barce |
11:20:00 |
Vlečka Želežničné stavby |
bývalá vlečka Mestských Lesov Košice |
NIE |
úvrať |
ČS Slovnaft, Jantárová |
11:25:00 |
Býv. vlečka MELESKO |
Vlečka Ferona |
ÁNO |
5 min |
Londýnska 8 |
11:35:00 |
Vlečka Ferona / Mestské Lesy |
ŽST Barca |
ÁNO |
5 min |
Stanica Barca |
12:00:00 |
ŽST Barca |
Nákladná st. Košice – "Hrebeň" po koľaji 101. |
NIE |
|
Nákladná stanica |
12:10:00 |
Nákladná st. Košice |
Vlečka Tepláreň – iba po bránu |
NIE |
|
*Od St. č.1 Nákladnej stanice |
12:20:00 |
Vlečka Tepláreň – od brány |
Zriaďovacie koľajsiko pri teplárni |
ÁNO |
10 min |
Iba peši po hrádzi toku |
12:35:00 |
Zriaďovacie koľajsiko pri teplárni |
Vlečka Bope Steel (Invita) |
ÁNO |
5 min |
Foto za bránou vlečky |
12:50:00 |
Vlečka Bope Steel (Invita) |
Nákladná st. Košice – časť Hornád – nákladný obvod po koľaji 212. |
ÁNO |
5 min |
*Od St. č.1 Nákladnej stanice |
13:05:00 |
Nákladná st. Košice – časť Hornád – nákladný obvod |
Vozňové depá ZS CARGO a ZSSK |
ÁNO |
5 min |
Od Palackého ul. |
13:45:00 |
Vozňové depá ZS CARGO a ZSSK |
Spádovisko, Stavadlo 2 po koľaji 156 |
NIE |
|
Od Palackého ul. |
14:00:00 |
Spádovisko, Stavadlo 2 po koľaji 156 |
Po koľaji 32. po Stavadlo 6. - vlečka Magnezitky po Výhybku M 1 |
ÁNO |
20 min |
Od Palackého ul. |
14:45:00 |
vlečka Magnezitky od Výhybku M 1 |
Vlečka MTH Renova |
ÁNO |
5 min |
Spod mosta pri výhybke č. S 2 |
14:55:00 |
Vlečka MTH Renova |
Vlečka MDS ŽSR |
NIE |
|
Od St. 6. Rampová ul. - závory |
15:00:00 |
Vlečka MDS ŽSR |
Vlečka Mostný obvod |
ÁNO |
5 min |
detto |
15:10:00 |
Vlečka Mostný obvod |
Stavadlo 4 – Umývacia linka ZSSK |
NIE |
|
Od ulice: Masyraková |
15:30:00 |
Umývacia linka ZSSK |
Vlečka Slovenská pošta a WGS / Autorampa |
ÁNO |
5 min |
Od ulice: Svätoplukova Bencúrová |
15:50:00 |
Autorampa |
ŽST Košice Hlavná |
NIE |
|
Žel. námestie |
16:00:00 |
Hlavná stanica |
RD Košice, Stavadlo 4. popod "čuzdu". Most pred nákladnou stanicou. |
Mmožný výstup cestujúcich |
2 min |
Ul. Pri bitúnku |
16:10:00 |
RD Košice |
Návrat cez RD cez točňu |
NIE |
|
Ul. Pri bitúnku |
16:50:00 |
PRÍCHOD |
Hlavná stanica Košice |
|
|
|
Kapacita vlaku obmedzená! Vo vozni je povinný respirátor!
Unikátne miesta na koľajniciach v Košiciach spoznáte vďaka urbex výletu na železničné vlečky
Streda 17. novembra nebude v Košiciach iba sviatkom slobody a demokracie, ale aj sviatkom všetkých železničných fanúšikov a cestovateľov, ktorí by sa radi dostali vlakom tam, kde ešte nikdy neboli. Dobrovoľníci z občianskeho združenia Detská železnica Košice pripravili unikátnu a v košických dejinách prvú jazdu osobným vlakom po tunajších vlečkách, teda po koľajniciam vedúcich do rôznych podnikov a závodov. Lístky sú dostupné v predaji, potrebná je však registrácia.
Železničné vlečky, v minulosti postavené v duchu budovateľského hesla "kolejí ke každému soustruhu," boli aj v Košiciach všade tam, kde sa niečo vyrábalo, alebo spracovávalo. Kratšie či dlhšie vlečkové trate viedli takmer do každého väčšieho podniku.
„V priemyselnej časti sídliska Nad jazerom sa dalo po koľajniciach dostať do vtedajšieho mäsokombinátu, panelárne, stavebnín, mliekární, teplárne, VSS, veľkoskladov potravín, mlynov, Frukony či Ravenu. Aj na opačnej strane mesta je dodnes v areáli magnezitky, hoc už nevyužívané, veľké rozvetvené koľajisko. Rozlohou je azda takéb, ako Košická osobná železničná stanica. Rozkradnuté výhybky a absencia podnikov však celú obsluhu tejto megavlečky zastavili,“ hovorí organizátor mimoriadnej jazdy Ľubomír Lehotský z občianskeho združenia Detská železnica Košice.
Vydať sa osobnými vlakmi za neprebádanými zákutiami železničných Košíc je podľa slov organizátorov unikátom a aj preto sa budú 17. novembra snažiť dostať vlakom čo najďalej, teda tam, kde to bude umožňovať technický stav koľajiska.
Počas podujatia cestujúci prejdú minimálne 15 rôznych vlečiek či iných obslužných koľají. Medzi iným navštívia dve rušňové a dve vozňové depá, nákladnú stanicu, triangel a vlečky rôznych podnikov i dĺžok. Z praktických i bezpečnostných dôvodov bude vlak zložený z populárnych Orchestriónov, osobných motorových vozňov rady M 152. Takmer všade organizátori počítajú aj s priestorom pre fotografovanie.
Novinkou podujatia je foto-lístok, ktorý si môže zakúpiť taký záujemca, ktorý pred cestou vlakom uprednostní skôr individuálny presun za účelom fotografovania. „Zakúpením foto-lístka však pomôže vykryť nemalé náklady spojené s jazdou. Presný itinerár mu bude poskytnutý hodinu pred jazdou. Vo svete sú takéto spôsoby bežnou praxou a umožnia tak korektne aj zberateľom pekných záberov pomôcť organizátorom pripraviť originálne nostalgické jazdy,“ dodal Ľ. Lehotský.
Niektoré vlečky sú v Košiciach stále „živé“, ale posunujú na nich iba nákladné lokomotívy a nákladné vlaky. Z prevádzkových i časových dôvodov však nebude možné zájsť na všetky. „Robili sme čo sme mohli a jazdu starostlivo pripravovali. So sekerami, pílami i lopatami sme prešli väčšiu časť tratí a tam, kde to bolo obtiažne, sme sa snažili ich spriechodniť. Na mnohých úsekoch sme však našli mohutné, divorastúce stromy, kríky či inak zarastené koľajiská. Hoci samotná trať by umožnila prechod vlaku, rozhodli sme sa, že nepoškodíme lak na našich historických mašinkách a tentoraz niektoré úseky vynecháme,“ dodáva Lehotský.
Organizátori napriek tomu sľubujú silný a nevšedný zážitok. Veď dostať sa osobákom do tajomných zákutí železničnej siete v Košiciach bude mimoriadna udalosť, ktorá nemá v meste obdobu.
Pre zaujímavosť možno uviesť, že najdlhšou vlečkou v Košiciach je určite tá v košických železiarňach. Spleť koľají v areáli závodu má dĺžku viac ako 250 km. Najkratšia má naopak iba pár desiatok metrov.