Jedny z najstarších a zároveň najkrajších vozňov Košickej detskej historickej železnice sa v tomto roku dočkali renovácie. Hugo a Hubert, ako ich familiárne pomenovali, sa tešia veľkej obľube najmä pre svoj historický interiér a možnosť vyskúšať si cestovanie nielen na drevených laviciach, ale aj na koženkových či čalúnených sedačkách.
Pamiatkovo chránené úzkorozchodné osobné vozne vyrobili v maďarskom Gyori ešte v roku 1913 a na detskej železnici slúžia od jej začiatku v roku 1955. „Vozne sú pravidelne nasadzované do prevádzky a tak sa nemôžeme čudovať, že pri ročnej preprave 50-tisíc cestujúcich dôjde k postupnej devastácii najviac zaťažených častí,“ upozorňuje vedúci prevádzky depa Detskej železnice Košice, Peter Kočiško.
Odborný zásah reštaurátorov sa preto zameral na renováciu predstavkov, výmenu výdrevy, schodíkov, poškodeného čelníka pod nárazníkmi a renováciu a zasklenie poškodenej sklenenej výplne a výrobu replík drevených okenných rámov na 28 oknách.
Oprava je financovaná z finančných prostriedkov Obnovme svoj dom Ministerstva kultúry SR vo výške 10 000 € a z vlastných prostriedkov občianskeho združenia.
Hubert
Vozeň Ca/u 601 bol vyrobený v roku 1913 ako vozeň tretej triedy pre štiavnickú železnicu. Tvoria ho dva oddiely pre cestujúcich s drevenými lavicami, ktoré sú na jednej strane usporiadané priečne a na druhej je jedna pozdĺžna lavica. Celková kapacita vozňa je 42 miest na sedenie. Usporiadanie interiéru sa od počiatku až podnes nemenilo. Po zrušení štiavnickej železnice bol presunutý do Gelnice, neskôr do Smolníka a po zrušená trate bol presunutý do Čermeľa, kde posilnil vozový park vtedajšej pionierskej železnice.
Hugo
Vozeň ABCa/u 600 bol v roku 1913 vyrobený ako vozeň druhej triedy pre štiavnickú železnicu. Pôvodne ho tvorili tri oddiely s priečnym usporiadanými čalúnenými sedačkami s celkovou kapacitou 33 miest na sedenie. Časom sa v krajných oddieloch vymenili sedačky za drevené a boli preznačené na oddiely tretej triedy. Po zrušení štiavnickej železnice bol presunutý do Gelnice, odkiaľ bol v roku 1955 presunutý na novovybudovanú pionierskú železnicu. V roku 1993 vyhorel a obnoviť sa ho podarilo v roku 1996 v ŽOS České Velenice. Počas obnovy boli do jedného oddielu dosadené látkove poťahy na sedačky, do prostredného oddielu boli dosadené sedačky s koženým poťahom a do tretieho oddielu boli dosadené drevené lavice. Z vozňa sa tým pádom stal unikátny vozeň, ktorý tvoria oddiely prvej, druhej a aj tretej triedy. Kapacita vozňa je v prvej triede 9 miest na sedenie, v druhej triede 12 miest na sedenie a v tretej triede 16 miest na sedenie.